Olika casinon har olika grafisk profil

Även om många av nätets mest populära casinon liknar varandra när det gäller utformning och grafisk profil, så blir det allt vanligare att spelsajterna satsar på att sticka ut från mängden. Vad som är en lyckad grafisk utformning för en aktör, funkar inte för den andre. Men vad är det egentligen som avgör vilken typ av grafisk profil casinon på nätet har? Svaret är att det dels beror på vilken målgrupp casinot vänder sig till, och dels beror på vilken typ av utbud de har. Ett casino som har ett brett sortiment behöver en särskilt lättnavigerad sajt, medan ett nätcasino som främst erbjuder en typ av spel kan kosta på sig att köra med ett lite mer spektakulärt designkoncept och inte nödvändigtvis välja det som är tydligast.

Casinon satsar ofta på en grafisk profil som sticker ut från mängden

Casinon med bra design

För att skilja sig från konkurrenterna är det dag vanligt att casinon på nätet satsar på att sticka ut från mängden rent grafiskt. Mr Green och Casumo är två exempel på casinon online som har en tydlig och unik grafisk profil. I fallet Mr Green låter man namnet antyda om riktningen för denna grafiska profil – hela sajten går nämligen i just grönt, och namnet återkommer i många av casinots avdelningar. Att låta designkonceptet även bli en del av spelupplägget i stort kan vara ett bra knep för att göra användarupplevelsen unik och tydlig.

Många andra casinon satsar på bilder istället för text. Detta gäller särskilt de casinon som satsar på slots. En bild talar direkt om vad det är för typ av spel, eftersom just slotmaskiner är väldigt bildorienterade. Reglerna är dessutom enkla, så man behöver inte gå igenom stora segment av text för att komma igång. Andra casinon blandar bilder och text, för att både kunna locka kunder genom intressanta bilder och ge de tydlig information kring spel, bonusar och eventuella odds. Just de nätcasinon som erbjuder odds och betting satsar ofta på mer text, eftersom man kanske behöver konkret information innan man börjar spela.