Från ide till handling grafisk profil

Idag är det många som, antingen i sitt yrkesliv eller privat, är verksamma på nätet i hög utsträckning. Det kan handla om att man driver ett företag och behöver en webbsajt som kunderna kan besöka för att köpa tjänster eller varor, eller så är man en privatperson som gillar att blogga om det ena eller andra. Oavsett syfte så är det viktigt att man hittar en bra grafisk profil till sin hemsida eller blogg. Rätt grafisk profil gör nämligen att besökarna får ut så mycket som möjligt av användarupplevelsen. Det kan också göra så att de stannar längre på hemsidan eller väljer att besöka den regelbundet. Men hur går man då från idé till handling när det gäller grafisk profil på en webbsida?

Grafisk profil som funkar på din hemsida

Grafisk profil på nätet

En grafisk profil är den helhetsupplevelse som möter besökaren när han eller hon går in på din sajt. En del företag använder främst bilder medan andra föredrar att ha en textbaserad grafisk profil. Vilket du bör välja beror helt på vad syftet med sajten är. Om bilderna kan tala för sig själva kan det finnas en poäng i att inte fylla sajten med text, men samtidigt är det viktigt att ha en tydlig sajt så att besökaren kan navigera sig fram på ett enkelt sätt.

När man bestämmer sig för en grafisk profil så bör man först och främst ha en tydlig idé som faktiskt går att genomföra. Man får helt enkelt tänka igenom vilken typ av upplevelse användaren ska ha på sajten, och vad besökarna faktiskt ska göra där. När man har en tydlig idé så är det dags att omsätta detta praktiskt. Det finns mängder med hjälpmedel som gör det lättare att ta fram en bra design till sin sajt som är likt det man hade tänkt sig. Kom ihåg att ”less is more”, och det värsta som finns är en rörig sajt som det är svårt att hitta på!